Vstupujeme na nová území – tentokrát do Tunisu. Využili jsme příležitosti být součástí doprovodné podnikatelské delegace při oficiální návštěvě ministra zahraničních věcí pana Lipavského v Tunisu a zúčastnili jsme se obchodního fóra.

Diskutovalo se o oblastech, jako je obranný průmysl, energetika, cestovní ruch, textilní produkce, strojírenství a informační technologie. Zástupci těchto odvětví byli mezi účastníky tunisko-českého obchodního fóra.

Naše kancelář je připravena ve spolupráci s tuniskými partnery poskytnout podporu a zajistit právní servis pro naše klienty.

„Croeso!” Tak nás přivítali naši partneři ze sítě CONSULEGIS EEIG na podzimní konferenci ve velšském Cardiffu. Po tradičním pozdravu („croeso“ znamená velšsky „vítejte“) měli zástupci naší kanceláře ve složení Martin KlimplJan KotíkMarek Novotný a Mikuláš Žížala na konferenci pořádané pod taktovkou místních kolegů z Capital Law Ltd a The Royal Mint nejen možnost probrat se zahraničními kolegy právní témata jako je vznikající regulace umělé inteligence nebo vliv ESG a lepší ochrany zaměstnanců na globální dodavatelské řetězce, ale i poznat Cardiff a jeho okolí nebo shlédnout zápas velšské reprezentace v rugby v atmosféře místního pubu.

Děkujeme Marlies HoecherlAlex Christen – Capital Law LtdGethin Bennett – The Royal Mint) a jejich spolupracovníkům za organizaci konference a kolegům (Anna Gil Martínez – BECERRA ADVOCATS S.L.PFlorian Bauer – Brödermann JahnNoa van Poppelen – De Advocaten van Van RietDr. Jennifer Meyer-Jüres – JSW RechtsanwälteLungisani Zulu – Equitas Legal PractitionersTanya Laidlaw – Quastels, a dalším…) za podnětné diskuse a vynikající společnost.

V prvním říjnovém týdnu byla Praha hostitelem „World Road Congress 2023“, nejvýznamnější světové události svého druhu.
Naše kancelář zastupuje v České republice zájmy Select Florida, organizace založené na podporu zahraničních investic a zahraničního kapitálu ve státě Florida.
Kongresu v Praze se zúčastnil pan Jared W. Perdue, ministr dopravy státu Florida, kterému naše kancelář poskytla na jeho žádost podporu a asistenci v rámci jeho pobytu v Praze.
V poslanecké sněmovně se pan Perdue sešel mj. s panem Martinem Kolovratníkem, poslancem, který se dlouhodobě zabývá dopravou a problémy s ní spojenými.

Vážení klienti,

dne 1. října 2023 nabývá účinnosti první část novely zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce. Nejzásadnější změny, které tato novela přináší, jsou následující.

  • Digitalizace právního jednání v souvislosti s uzavíráním smluv na dálku a s tím související právo zaměstnance od takovéto smlouvy odstoupit do sedmi dnů, pokud nebylo započato s plněním.
  • Rozšíření informační povinnosti zaměstnavatele a s tím související povinnost informovat zaměstnance o obsahu práce nejpozději do sedmi dnů od vzniku pracovního poměru.
  • Zavedení placené dovolené pro osoby pracující na DPP a DPČ, účinné od 1.1.2024 a s tím související způsob výměry délky dovolené (fikce 20hodinového pracovního týdne).
  • Příplatky pro osoby pracující na DPP a DPČ za práci během svátků, ve ztížených pracovních podmínkách, práci v noci a o víkendu.
  • Povinnost rozvrhovat osobám pracujícím na DPP a DPČ pracovní dobu ve formě písemného rozvrhu pracovní doby a seznámit je s ním nebo s jeho změnou nejpozději 3 dny předem.
  • Práce na dálku a s tím související náhrady nákladů zaměstnavatelem zaměstnanci.
  • Povinnost zaměstnance podat písemnou žádost o rodičovskou dovolenou alespoň 30 dnů před nástupem na rodičovskou dovolenou.
  • Zúžení okruhu písemností, pro něž platí přísnější pravidla doručování ve smyslu ustanovení § 334 až § 337 zákoníku práce, tedy vypuštění veškerých písemnosti týkající se vzniku a změn pracovního poměru a záznamu o porušení režimu dočasně práce neschopného pojištěnce
  • Nová posloupnost doručování písemností zaměstnavatelem zaměstnanci, přičemž primárně je upřednostňováno doručování pracovněprávních písemností na pracovišti.
  • Elektronické doručování písemností zaměstnavatelem zaměstnanci po vzájemné dohodě, fikce doručení.

Podrobnější informace o jednotlivých změnách naleznete v přiloženém dokumentu.

V případě jakýchkoli dotazů se na nás neváhejte obrátit.

Advokátní kancelář Becker & Poliakoff se sídlem U Prašné brány 1078/1, Praha 1 hledá do svého kolektivu advokátního koncipienta / koncipientku s nástupem ihned.

Požadujeme:

– ukončené VŠ vzdělání v oboru právo

– pracovitost, spolehlivost, zodpovědnost

– AJ slovem i písmem, znalost dalšího jazyka výhodou

– dobré komunikační a organizační schopnosti

Nabízíme:

– zajímavou práci v příjemném pracovním prostředí

– velmi dobré platové ohodnocení + měsíční bonusy

– firemní benefity (MultiSport karta, stravenky)

CV s průvodním dopisem zašlete na e-mail: blahova@becker-poliakoff.cz

Zákon o evidenci skutečných majitelů je výsledkem implementace evropských AML směrnic, jejichž cílem je posílit prevenci praní špinavých peněz a financování terorismu. Evidence má zajistit, aby státní orgány a tzv. povinné osoby (například banky, pojišťovny, provozovatelé hazardních her, advokáti či notáři) mohly snadno zjistit, kdo je skutečným majitelem konkrétní právnické osoby nebo svěřenského fondu. Na základě evropské úpravy došlo v minulosti k rozšíření přístupu k údajům v evidenci rovněž ve vztahu k veřejnosti. Soudní dvůr EU však následně dovodil, že takto neomezený veřejný přístup způsobuje závažný a nepřiměřený zásah do práv na soukromý a rodinný život a do práva na ochranu osobních údajů a předmětné ustanovení AML směrnice prohlásil za neplatné. Na tento rozsudek navázala nová AML směrnice, která se vrátila k původnímu modelu a zavedla, aby byl přístup zajištěn příslušným orgánům a finančním zpravodajským jednotkám bez omezení, povinným osobám v rámci hloubkové kontroly klienty a jakékoli osobě či organizaci, která může prokázat oprávněný zájem. Přístup široké veřejnosti nová směrnice již nevyžaduje. Nejvyšší soud České republiky (NS) v rámci usnesení ze dne 25. srpna 2025, sp. zn. 27 Cdo 1368/2024 dospěl k závěru, že za současného znění zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů (ZESM), česká právní úprava odporuje unijnímu právu, a to v části, v níž otevírá široké veřejnosti přístup do evidence. V důsledku toho stát nesmí nutit právnické osoby ani svěřenské fondy, aby své skutečné majitele do této evidence zapisovaly.
NS zdůraznil, že funkčním propojením oznamovací povinnosti evidujících osob a následného zveřejnění informací zapsaných v evidenci skutečných majitelů nastolil český zákonodárce pro evidující osoby patovou situaci. Evidující osoby jsou totiž postaveny před volbu, kdy na jedné straně jim právní řád ukládá povinnost zajistit zápis aktuálních údajů o jejich skutečných majitelích, na straně druhé jim zapovídá zasahovat do práv skutečných majitelů na soukromý a rodinný život a na ochranu osobních údajů zaručených články 7 a 8 Listiny základních práv EU. Splní-li prvně popsanou povinnost, zasáhnou (v důsledku přístupnosti zapsaných údajů široké veřejnosti) do práv svých skutečných majitelů zaručených v článcích 7 a 8 Listiny základních práv EU.
Becker & Poliakoff, s.r.o., advokátní kancelář
U Prašné brány078/1, Praha 1, 110 00 tel.: +420 224 900 000 office@becker-poliakoff.cz www.becker-poliakoff.cz
Společnost je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze v oddíle C, vložka 155003 IČO: 25098039 DIČ: CZ25098039
Becker & Poliakoff, s.r.o., advokátní kancelář je součástí mezinárodní sítě Becker & Poliakoff, P.A. (www.beckerlawyers.com) a členem sítě CONSULEGIS (www.consulegis.com)
2/2
advokátní kancelář
Za nesrovnalost podle ZESM proto dle NS nelze považovat situaci, kdy v evidenci nejsou zapsány žádné údaje, pokud by jejich zápis nevyhnutelně vedl k zásahu do základních práv chráněných články 7 a 8 Listiny základních práv EU.
NS s odkazem na výše uvedené uzavřel, že až tehdy, když český zákonodárce přijme novou úpravu zákona o evidenci skutečných majitelů odpovídající závěrům formulovaným v rozsudku Soudního dvora Evropské unie a aktuálnímu znění AML směrnice, bude možné na stav, kdy v evidenci skutečných majitelů nejsou zapsány žádné údaje, hledět jako na nesrovnalost v souladu s § 2 písm. l) zákona o evidenci skutečných majitelů.


V případě jakýchkoliv doplňujících dotazů nás, prosím, neváhejte kdykoliv kontaktovat.
Becker a Poliakoff, s.r.o., advokátní kancelář

Autoři textu: JUDr. Anna Barešová, Edita Nováková

Představení týmu, nových dresů, vybavení, sponzorů, dobročinných akcí… HC Sparta Praha vstupuje do nové sezóny 25/26. #Becker u toho opět bude. Tak držíme palce.

Idependence Day 2025 na rezidenci amerického velvyslance v Praze . Naše kancelář se s hrdostí a již tradičně zařadila mezi podporovate této významné události. Končící Chargé d‘affaires Christy Agor přejeme mnoho úspěchů v další diplomatické kariéře, děkujeme za dosavadní spolupráci a těšíme se na příjezd nového amerického velvyslance.

Setkání s podporovateli a mecenáši orchestru #PraguePhilharmonia na venkovském sídle Roberta Schönfelda, zakladatele tohoto tělesa, bylo další cennou příležitostí k výměně názorů na jeho budoucnost, směřování a možnosti podpory.

Důstojnou tečku za 31. sezónou pak představoval koncert ve Dvořákově síni Rudolfina. Ze samotného programu je třeba vyzdvihnout famózní sólové vystoupení koncertní mistryně Romany Špačkové v Koncertu pro housle a orchestr č. 1 a moll, op. 77 od Dmitrije Šostakoviče. Její interpretace si vysloužila dlouhotrvající ovace vestoje.

Jako předseda správní rady #PraguePhil bych chtěl srdečně poděkovat všem našim sponzorům, podporovatelům, posluchačům, celému orchestru v čele se šéfdirigentem, i managementu za jejich poctivou práci během uplynulé sezóny. Přeji vám krásné a klidné léto a těším se na další společná setkání v nadcházející sezóně.

Jsem potěšen, že #Becker mohl být jako dlouhodobý podporovatel orchestru u toho.

Nový zákon o regulaci lobbování: Co přináší firmám, asociacím a zájmovým skupinám?

Od 1. července 2025 vstoupí v účinnost nový zákon o regulaci lobbování, který byl 12. června 2025 publikován ve Sbírce zákonů. Co to znamená pro obchodní společnosti, podnikatelská seskupení či sdružení a další organizace, které komunikují s veřejnou správou? Přinášíme přehled hlavních dopadů zákona a praktické rady, jak se připravit.

Co je lobbování podle zákona?

Zákon definuje lobbování jako činnost směřující k ovlivnění rozhodování veřejných činitelů při přípravě, projednávání a schvalování zákonů, opatření obecné povahy, koncepčních dokumentů nebo mezinárodních smluv. Pokud tedy vaše obchodní společnost nebo asociace pravidelně komunikuje s politiky, ministerstvy nebo úřady s cílem ovlivnit legislativní nebo koncepční směr, jste s největší pravděpodobností lobbistou podle tohoto zákona a je třeba, abyste měli oprávnění k lobbování podle tohoto zákona.

Kdo je lobbista?

Lobbistou je osoba (fyzická nebo právnická), která soustavně lobbuje a je zapsána v registru lobbování vedeném Ministerstvem spravedlnosti. Bez zápisu do tohoto registru není lobbování legální – porušení této povinnosti může vést až k milionovým pokutám a zákazu činnosti.

Zákon tedy dopadá na všechny subjekty, které aktivně komunikují se státem kvůli obhajobě svých zájmů – typicky:

  • podnikatelské svazy,
  • profesní komory,
  • konzultantské společnosti,
  • korporace s vlastním oddělením pro veřejné záležitosti.

Povinnosti lobbistů

Registrace

Každý lobbista musí být před zahájením činnosti zapsán v registru lobbování, být zejména svéprávný a bezúhonný. V případě právnické osoby se podmínka vztahuje i na členy statutárního orgánu.

Transparentnost

Při každém lobbistickém kontaktu s tzv. lobbovanou osobou (např. poslanci, ministry, náměstky člena vlády – viz dále) musí lobbista:

  • sdělit, že je lobbistou dle zákona o regulaci lobbování,
  • uvést, v čím zájmu lobbuje,
  • a na požádání toto oznámení písemně potvrdit.

Pravidelná hlášení

Lobbista musí dvakrát ročně podávat prohlášení o lobbistických kontaktech (neboli prohlášení lobbisty), ve kterém zejména uvede, s kým jednal a jaké cíle sledoval.

Kdo je lobbovaným?

Zákon výslovně vyjmenovává více než 20 kategorií veřejných činitelů, které označuje jako lobbované osoby. Jsou to např. prezident, poslanci, senátoři, členové vlády, příslušní úředníci na ministerstvech či členové příslušných rad nezávislých úřadů. Jakákoliv interakce s těmito osobami za účelem ovlivnění jednání lobbovaného při vyjmenovaných činnostech je lobbováním ve smyslu zákona.

Výjimky

Za lobbování se nepovažuje zejména:

  • běžné připomínkování návrhů ve veřejném připomínkovém řízení podle pravidel pro přípravu právních předpisů nebo koncepčních dokumentů,
  • komunikace prostřednictvím médií,
  • jednání na veřejných konzultacích nebo pracovních orgánech poradních orgánů, jejichž složení a výstupy jsou veřejné,
  • petice a individuální občanská iniciativa.

Sankce

Při porušení zákona hrozí zejména:

  • pokuty až do 1 000 000 Kč nebo do 3 % hodnoty aktiv právnické osoby,
  • zákaz činnosti,
  • zveřejnění rozhodnutí o přestupku, což může poškodit reputaci firmy nebo asociace.

Klíčové kroky:

  1. Zhodnoťte, zda vaše činnost spadá pod definici lobbování.
  2. Zajistěte registraci a splnění všech podmínek (bezúhonnost, identifikace zájmu atd.).
  3. Nastavte interní procesy pro dokumentaci kontaktů s veřejnými činiteli a pravidelné hlášení.
  4. Školte své zástupce – každý, kdo jedná s veřejnou správou, by měl znát základní povinnosti lobbisty.

V jakých oblastech je vhodná odborná právní pomoc?

Zavedení zákona o regulaci lobbování přináší nové právní i reputační riziko. Odborná právní pomoc je vhodná zejména v těchto oblastech:

  • vyhodnocení, zda se na vás zákon vztahuje,
  • zajištění správné registrace a nastavení interních procesů,
  • zpracování právních stanovisek ke konkrétním případům lobbistické činnosti,
  • zastupování v případě správních řízení a řízení o přestupků.

Becker 2025 Retreat se konal o uplynulém víkendu v luxusním resortu The Boca Raton na Floridě. Gary Rosen, řídící partner, zhodnotil výsledky uplynulého roku, podtrhl růst firmy a dosažení mnoha úspěchů a ocenění v oblastech práva, ve kterých Becker patří na americkém trhu ke špičce:

1.  Business Litigation

2. Community Association

3. Construction

4. Real Estate

5. Government

6. Corporate

Důležitým závěrem firemní konference bylo potvrzení rozvoje spolupráce ústředí (včetně poboček ve Washingtonu a New Yorku ) s pražskou a nově zřízenou kanceláří v Miláně, což garantuje poskytování špičkových právních a lobbistických služeb pro naše evropské klienty. Kroky současné americké administrativy, které mají dopad do právního a finančního prostředí, jsou dalším důvodem pro využití služeb našich washingtonských lobbistů , kteří patří ve svém oboru mezi špičky. Setkání s mými kolegy ze všech poboček sítě  Becker bylo velmi příjemné a přínosné – jsme hrdi, že můžeme být součástí této “rodiny.”

1.       ÚVOD

Ústavní soud se ve svém nálezu Pl. ÚS 24/24 ze dne 23. dubna 2025 zabýval návrhem Ministerstva vnitra na zrušení části obecně závazné vyhlášky hlavního města Prahy č. 14/2020 Sb. hl. m. Prahy, která reguluje podmínky provozování hazardních her, mj. tzv. živých her – tedy her s účastí krupiéra, jako je například poker či ruleta, na území metropole. Napadená ustanovení vyhlášky zakazují provozování těchto her ve více než čtyřiceti městských částech a časově je omezují v dalších. Ministerstvo vnitra považovalo takovou regulaci za rozpornou s principem proporcionality a rovnosti, zákazem omezení volného pohybu služeb uvnitř Evropské unie a zákazem při výkonu veřejné moci bez ospravedlnitelných důvodů narušovat hospodářskou soutěž. Ústavní soud však návrh zamítl a konstatoval, že napadená ustanovení neodporují ústavnímu principu rovnosti ani zákazu diskriminace a vyhláška tak zůstává v platnosti v nezměněné podobě.

2.       NÁMITKY MINISTERSTVA: PORUŠENÍ ROVNOSTI A HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE

Ministerstvo vnitra napadlo § 3 a § 4 vyhlášky ve spojení s přílohami č. 1 a 2. Vyhláška totiž obecně živé hry na území Prahy povoluje, avšak umožňuje jednotlivým městským částem tyto hry na svém území zcela zakázat nebo jejich provoz časově omezit. Tuto pravomoc většina městských částí skutečně využila – z celkových 57 městských částí jich 41 zvolilo úplný zákaz hazardu, přičemž jejich seznam je uveden v příloze vyhlášky. Další tři městské části – konkrétně Praha 8, Praha 15 a Vinoř, se rozhodly pro časové omezení živých her, které lze provozovat pouze v určité části dne. Ministerstvo vnitra v návrhu namítalo, že rozdílná regulace živých her mezi jednotlivými městskými částmi postrádá věcné ospravedlnění a není založena na objektivních, předem stanovených a nediskriminačních kritériích. Podle něj hlavní město Praha bez vlastní analýzy pouze převzalo stanoviska jednotlivých městských částí, aniž by samo zkoumalo objektivní a věcné důvody pro zákaz či povolení živé hry v jednotlivých městských částech.

Na základě podnětů dvou provozovatelů hazardních her ministerstvo vnitra dne 1. března 2024 upozornilo hlavní město Prahu na rozpor napadených ustanovení se zákonem a ústavním pořádkem České republiky a vyzvalo jej k nápravě. Jelikož hlavní město Praha ve lhůtě nápravu nezjednalo, ministerstvo dne 28. června 2024 rozhodlo o pozastavení účinnosti napadených ustanovení. Praha proti tomuto rozhodnutí nepodala rozklad, a rozhodnutí tak nabylo právní moci dne 17. července 2024. Nález Ústavního soudu nyní potvrzuje platnost a ústavní konformitu celé koncepce.

3.       ÚSTAVNÍ SOUD: PRAŽSKÁ VYHLÁŠKA SLEDUJE LEGITIMNÍ CÍL A NENÍ SVÉVOLNÁ

Ústavní soud se ztotožnil s názorem hlavního města Prahy a návrh ministerstva vnitra zamítl. Konstatoval, že město má právo přijmout takovou regulaci, která reflektuje rozdíly mezi jednotlivými městskými částmi a jejich přístup k hazardu. Odlišnosti v regulaci mezi částmi Prahy podle Ústavního soudu nepředstavují porušení principu rovnosti, neboť vycházejí ze zákonem uznaného územního členění města (§ 3 zákona o hlavním městě Praze) a odpovídají místním specifikům. Legitimním cílem regulace je právě respektování tohoto územního a správního členění, které představuje projev samosprávy hodný právní ochrany. Regulace hazardu navíc odpovídá předpokladům zákona o hazardních hrách a zákona o hlavním městě Praze – město se tak pohybovalo v mezích své ústavní i zákonné působnosti, když přijalo úpravu v oblasti veřejného pořádku jako místní záležitost. Dle Ústavního soudu tedy nejde tedy o jednání ultra vires.

Soudce zpravodaj Pavel Šámal při vyhlášení nálezu uvedl, že Ústavní soud respektuje jako legitimní a racionální východisko, že o podobě regulace rozhodují především městské části. Regulace hazardu podle něj není plošná ani nahodilá.

4.       DISENT SOUDCE MILANA HULMÁKA: REGULACE BEZ OBJEKTIVNÍHO ODŮVODNĚNÍ

Z patnáctičlenného pléna Ústavního soudu zaujal odlišné stanovisko pouze soudce Milan Hulmák. Ve svém disentním stanovisku kritizoval přijatou regulaci s tím, že veškeré úvahy Ústavního soudu lze podle něj shrnout tak, že k porušení zákona ani soutěžního práva nedochází, protože hlavní město Praha svou regulaci v městských částech odvozuje od politické vůle v jednotlivých městských částech. S těmito závěry se však neztotožnil – návrh ministerstva vnitra se mu jevil jako důvodný a posuzovaná vyhláška je podle jeho názoru v rozporu se zákonem.

Soudce Hulmák uvedl, že samotné rovné zacházení s městskými částmi nepostačuje k naplnění požadavků na objektivitu a nediskriminaci. Podle něj musí být vymezení míst, kde lze hazardní hry provozovat, opřeno o racionální a neutrální nediskriminační důvody, které zohledňují konkrétní dopady regulace. V této souvislosti uvedl: „Při pohledu na mapu hlavního města Prahy z hlediska regulace živých her nevidím racionální objektivní kritérium (ani nebylo v průběhu řízení objasněno), které by odůvodňovalo naprosto odlišný režim v jednotlivých částech města.“

Současně také zpochybnil samotné tvrzení, že základem regulace byla skutečně politická vůle městských částí. Podle něj nebylo toto kritérium důsledně naplněno, protože v řadě případů vůle konkrétních městských částí respektována nebyla. Připomněl například situace, kdy městské části – včetně Prahy 1, 3, 9 či 11, nesouhlasily s provozem živých her, avšak byly zařazeny mezi lokality, kde jsou tyto hry plošně povoleny. V jiných případech byla vůle samospráv nahrazena postojem hlavního města Prahy, nebo byla pouze dovozena z domněnek.

Co se týče souladu regulace se soutěžním právem, soudce Hulmák rovněž poukázal na to, že se Ústavní soud otázce souladu napadené regulace s § 19a zákona o ochraně hospodářské soutěže věnoval pouze okrajově, a to v jediném bodě nálezu, bez hlubší analýzy dopadů na relevantní trh.

***

Autor článku: Mgr. et Mgr. Marek Novotný, advokát; Edita Nováková, právní studentka

Dne 20. května 2025 jsme se v Rudolfinu zúčastnili smutečního rozloučení s Jiřím Bartoškou. Jeho humor, laskavost, sečtělost a přátelství nám bude chybět. Měli jsme tu čest být po jeho boku téměř od začátku jeho vstupu do MFF KV, letos již na náš brunch nepřijde, ale místo v našich myslích a srdcích bude mít navždy. Sbohem Barťáku. 

Ve dnech 21. 5. – 24.5. 2025 proběhla v Luzernu jarní výroční konference Consulegis, organizace, která letos  oslavila 35 let od svého založení. Hostitelem byla švýcarská advokátní kancelář HüteLAW. Letošní účast více než 150 účastníků z advokátních kanceláří z Evropy, USA, Latinské Ameriky, Asie, Afriky a Blízkého Východu umožnila výměnu názorů a dělbu zkušeností nad aktuálními právními otázkami, které byly vyvolány především válečným konfliktem na Ukrajině, změnami v globální politice USA, energetickou krizí a úpravami politiky na úrovni EK v oblasti životního prostředí a energetiky, jakož i vlivu uvedených skutečností na kapitálový trh, celní a tarifní politiku atd. Jsme již 24 let členy této nadnárodní sítě, která nám umožňuje poskytovat našim klientům komplexní právní služby po celém světě.